european-shopping-centre-report

Nagyítás

Összesen 1,8 millió négyzetméter új bevásárlóközpont terület került a piacra 2013 első felében, mely sokkal kevesebb, mint az előző negyedévben, amikor ez a szám 3,4 millió négyzetméter volt. Ez a jelentős különbség leginkább a projektek átadásának csúszásából adódik. Év végéig összesen 4,9 millió négyzetméter átadását várjuk, melynek 70 százaléka Közép- Kelet Európában (Törökországgal együtt) épül.

Bár Oroszország még mindig csak a harmadik legnagyobb piac, várhatóan 2014 végig 3,2 millió négyzetméter építés alatt álló területtel, a tervezett fejlesztések tekintetében átveszi a második helyet az Egyesült Királyságtól. A fejlesztések alapján Törökország áll a második helyen, itt 422,500 négyzetméter GLA terület került átadásra 2013 első hat hónapjában. A legnagyobb átadás a Vialand Theme Park volt, mely 110,000 négyzetméter bér beadható bevásárlóközpont területet foglal magában.

Az Egyesült Királyság 182,600 négyzetméter építés alatt álló területtel a harmadik helyen áll, míg a negyedik és az ötödik helyen Lengyelország és Németország állnak, összesen 214,200 négyzetméter bérbe adható területtel. A fejlesztések mértéke az Egyesült Királyságban 2013 első felében fellendült 2012 rekord alacsony átadásaihoz képest, amikor csupán 37,000 négyzetméter bevásárlóközpont területet épült, ami az elmúlt 52 év legalacsonyabb mért értéke. 7 új központot fejlesztettek, valamint több már meglévő bevásárlóközpontot bővítettek ki.

A kínálat Lengyelországban hozzávetőlegesen 126,100 négyzetméterrel emelkedett, mely az európai összes kínálat kb.10 százaléka, 7 új központtal és 1 bővítéssel. A Galeria Solna (30,000 négyzetméter) és az Europa Centralna (27,000 négyzetméter) voltak a két legnagyobb épület, mely ebben az időszakban épült az országban, Inowroclawban és Gliwicében.

Maxim Karbasnikoff, a Cushman & Wakefield orosz irodájának kiskereskedelmi üzletágvezetője elmondta: “Oroszországban jelentős növekedést tapasztalunk a minőségi bevásárlóközpont területek iránti keresletben, mely az évi 1,5 millió négyzetméter új terület ellenére meghaladja a kínálatot. Vannak olyan nagyvárosok, ahol egyáltalán nincs minőségi kiskereskedelmi kínálat, mint Perm, ahol van lehetőség domináns pozíció kialakítására. Moszkvában továbbra is látunk potenciált az új központok építésében, még a jelenleg építés alatt álló 1,4 millió négyzetméter mellett is . ”

Előretekintve 2014-re, várhatóan 171 új központot és 65 bővítést adnak majd át Európában, mely hozzávetőlegesen 6,2 millió négyzetméter bérbe adható terület. A bevásárlóközpont területek növekedése várhatóan Finnország területén lesz a legjelentősebb Nyugat-Európában. Annak ellenére, hogy az év első hat hónapjában nem adtak át területet, a teljes bevásárlóközpont állomány várhatóan 13,7 százalékkal növekszik majd 2014 végéig. Ehhez hasonlóan a fejlesztési aktivitás elég gyenge volt Norvégiában 2013 első felében, nem jött a piacra új épület, várhatóan jelentősen megnövekszik majd az év második felében.

Martin Mahmuti, a Cushman & Wakefield piackutatója elmondta: “Várhatóan továbbra is Közép-Kelet Európa fejlődő területei lesznek a meghatározóak a bevásárlóközpont fejlesztések tekintetében. Az új központok és a tervezett központok ellenére az olyan országok, mint Oroszország vagy Törökország egy főre jutó bevásárlóközpont területe elég alacsony és továbbra is kevés a minőségi kínálat, mely potenciált jelent a további fejlesztéseknek hosszú távon.”

A befektetési piac azonban hosszú távon ismét növekvő figyelmet szentel a fejlődő piacoknak. A kiskereskedelmi kereslet tovább növekszik Európában és a nagyobb alapok továbbra is a bevásárlóközpontokra fókuszálnak, de a magas kereslet és az alacsony kínálat miatt a befektetők kénytelenek kiterjeszteni a keresést és magasabb kockázatot vállalni, mely növekvő kereslethez vezet a korábban megfigyelt piacoknál Dél, Közép és Kelet Európában.

Mike Rodda, a Cushman & Wakefield külföldi kiskereskedelmi befektetésekkel foglalkozó üzletágának vezetője hozzátette: “A kiskereskedelmi kereslet rögvest reagált az euró zóna jó híreire, és a kedvezőbb finanszírozásra. Emellett, ahogy a befektetők kiterjesztik a látókörüket a piacon, egyre több új fejlesztés valósul meg és ennek köszönhetően az elkövetkező 6 hónapban várhatóan megnövekszik az aktivitás is. Sőt, a kockázattűrés növekedésével egyre több spekulatív fejlesztést is terveznek, mely bizonyos piacokon több új terület épüléséhez vezethet.

Elérhetőségek

Viktoria_Szabo

Viktória Szabó

Head of Retail

Budapest, Magyarország

Telefon +36 1 484 1318

Kapcsolat